Na trasie S10 Bydgoszcz - Toruń praca wre. Tyle będą kosztować działania proekologiczne
17 czerwca 2025 roku wojewoda Michał Sztybel podpisał zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla odcinka drugiego S10 Emilianowo –Solec Kujawski.
Budowa trwa już na dwóch sąsiednich fragmentach: Bydgoszcz Południe–Emilianowo oraz Solec Kujawski – Toruń Zachód. W przygotowaniu jest jeszcze dokumentacja dla ostatniego odcinka Toruń Zachód –Toruń Południe.
Zakończenie budowy całego 50-kilometrowego odcinka S10 Bydgoszcz – Toruń przewidziane jest na 2027 rok.
Zespół rozmawiał też o wariantach dalszego przebiegu trasy od Włocławka w kierunku Warszawy.
Więcej dla środowiska
Jak informuje Karol Kantorski, inspektor wojewódzki, szczególną uwagę poświęcono rozwiązaniom środowiskowym. W tej materii Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska zdecydowała o wielu dodatkowych działaniach proekologicznych, które – choć wymagają większych nakładów finansowych – pozwalają minimalizować wpływ inwestycji na środowisko i podnoszą standardy budowy.
W Polsce średnio 11 proc. kosztów budowy autostrad i dróg ekspresowych pochłaniają urządzenia ochrony środowiska.
Na S10 Bydgoszcz – Toruń – koszt budowy górnego przejścia dla zwierząt wynosi średnio 13 milionów złotych. Tylko na odcinku Emilianowo–Solec Kujawski (ok. 9 km) powstanie 7 takich przejść.
Dzięki korektom ograniczono teren wycinki drzew dla odcinka Bydgoszcz–Toruń o 1/3, z pierwotnie zakładanych 758 ha do 429 ha.
W ramach przygotowania inwestycji wdrożono różne rozwiązania środowiskowe, w tym ogrodzenia trasy – droga będzie ogrodzona na całej długości, aby zapobiec kolizjom ze zwierzętami. Obecna DK10 nie posiada takich zabezpieczeń.
W lasach w pobliżu trasy (to tzw. działania kompensacyjne) zawieszono ponad 500 budek lęgowych dla ptaków, skrzynki dla nietoperzy, urządzono siedliska zastępcze dla płazów i mikrosiedliska dla gadów.
Ustanowiono stały nadzór środowiskowy – zespół specjalistów (m.in. ornitolog, botanik, entomolog, chiropterolog, herpetolog) monitorowała teren przed rozpoczęciem prac i teraz w ich trakcie, wskazując potrzebę dodatkowych zabezpieczeń.
Ochroną objęto istniejące ekosystemy, by wspomnieć o przejściu drogi mostem nad Strugą Młyńską, która odprowadza wodę z malowniczych i cennych dla środowiska źródlisk Rudy i Wypaleniska. Most będzie tak skonstruowany, aby żaden element inwestycji nie wchodzi na teren tego użytku ekologicznego, ale – co trzeba podkreślić – ruch pojazdów będzie słyszany na ścieżkach spacerowych wokół źródlisk.
Inwestycja w skali krajowej
Droga ekspresowa S10 o długości ok. 410 km połączy Szczecin z aglomeracją warszawską, przebiegając m.in. przez Piłę, Bydgoszcz i Toruń.
Projekt realizowany jest w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku (z perspektywą do 2033) i stanowi alternatywny szlak dla autostrady A2. Inwestycja poprawi dostępność komunikacyjną Pomorza Zachodniego, północnej Wielkopolski, Kujaw i Mazowsza.
S10 połączy największe miasta województwa kujawsko-pomorskiego, a docelowo stanie się ważnym korytarzem transportowym łączącym zespół portów Szczecin–Świnoujście z Warszawą.
Zespół roboczy jest jak łącznik
Rolą zespołu roboczego ds. S10, powołanego przez wojewodę kujawsko-pomorskiego, jest usprawnienie współpracy i przyspieszenie uzgodnień między instytucjami zaangażowanymi w budowę drogi.
Zespół odpowiada za koordynację działań, ułatwienie przepływu informacji i skuteczne reagowanie na ewentualne przeszkody formalne i środowiskowe.
W jego skład wchodzą przedstawiciele GDDKiA, RDOŚ, Lasów Państwowych i PKP.