Świnoujście: Kluczowa umowa na projekt części lądowej portu zewnętrznego
W tym artykule:
Umowa na dokumentację projektową
Podpisana umowa pomiędzy Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. a firmą Projmors Biuro Projektów Budownictwa Morskiego z Gdańska to krok milowy w projekcie portu zewnętrznego. Dokumentacja obejmuje projekt funkcjonalno-użytkowy oraz pełną dokumentację projektowo-kosztorysową dla "Budowy dostępu lądowego do Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego".
Arkadiusz Marchewka podczas konferencji podkreślił, że "jest ona niezbędna, aby stworzyć terminal w części lądowej". To kluczowe dla powstania infrastruktury, która zapewni sprawne funkcjonowanie przyszłego terminala.
Wizja Przylądka Pomerania
Jednym z ambitnych celów projektu jest stworzenie Przylądka Pomerania. Plan zakłada stworzenie 186 hektarów nowego lądu, w tym 70 hektarów pod terminal kontenerowy. Zintegrowane rozwiązania umożliwią wykorzystanie urobku do budowy pirsu z falochronem.
Jak zaznaczył wiceminister, "To będzie nowy port, który da w przyszłości dużo większe możliwości, w porównaniu do tego, co planowano do tej pory i w porównaniu do tego, co jest teraz. Chcemy do tej inwestycji podejść w sposób ambitny, odważny, bo to będzie inwestycja na dziesiątki lat[^4]".
Działania inwestycyjne i modernizacyjne
Projekty dodatkowe, takie jak budowa toru podejściowego o długości 70 kilometrów do Świnoujścia i modernizacja linii kolejowej Nadodrzanka, są już w toku.
Oprócz tego, że podejmujemy działania, które pozwalają na budowę terminala na lądzie i na wodzie, to realizujemy też krok po kroku działania związane z budową toru podejściowego..." komentuje wiceminister.
Ważny jest też rozwój infrastruktury drogowej. Marchewka dodał:
Jeszcze w tym roku planujemy odebrać pozwolenie na budowę drogi technicznej, która jest niezbędna do tego, aby realizować tę inwestycję.
Finansowanie i realizacja projektu
Projekt rozbudowy portu w Świnoujściu to inwestycja rzędu ponad 10 miliardów złotych. Terminal zostanie przystosowany do obsługi największych statków transoceanicznych. Konsorcjum firm z Kataru i Belgii zajmie się budową infrastruktury terminala, a Urząd Morski w Szczecinie zrealizuje część morską projektu. Planowana data zakończenia to 2029 rok.
W ostatnich miesiącach przeprowadzono szereg prac administracyjnych, które umożliwiły uzyskanie niezbędnych decyzji lokalizacyjnych i środowiskowych. Dzięki temu projekt może być dalej realizowany bez przeszkód.