Warszawa: Ciepło z tuneli metra trafi do miejskiej sieci
Warszawa sięga po energię ukrytą pod ziemią. Stolica wdraża pilotażowy projekt odzyskiwania ciepła z metra - nowoczesne pompy ciepła mają wykorzystać powietrze z tuneli i stacji, by zasilić miejską sieć ciepłowniczą. To jedno z pierwszych tego typu rozwiązań w Europie.
Powietrze z metra to atrakcyjne źródło ciepła
Warszawa jako jedno z pierwszych europejskich miast wdraża pilotażową instalację do odzyskiwania ciepła z metra za pomocą pomp ciepła, aby zasilić nim miejską sieć ciepłowniczą. Ekspert dr inż. Piotr Ziętek uważa, że systemy do odzyskiwania ciepła mogą odegrać znaczącą rolę i poprawić efektywność energetyczną instalacji technicznych.
- Na drugiej linii instalacja pilotażowa ma zostać zainstalowana na stacji Bemowo. W tej chwili jesteśmy na ostatnim etapie procedowania umowy pomiędzy Metrem Warszawskim i Veolią przy współudziale Biura Infrastruktury UM. Dla linii M3 trwają prace projektowe i równolegle toczą się uzgodnienia związane z rozwiązaniami technicznymi co do przyszłej lokalizacji instalacji - poinformowała rzeczniczka Metra Warszawskiego Anna Bartoń.
Jak działa odzysk ciepła z metra?
Jak powiedział PAP dr inż. Piotr Ziętek z Wydziału Inżynierii Środowiska Politechniki Warszawskiej, odzyskiwanie ciepła z infrastruktury metra najczęściej polega na wykorzystaniu powietrza wentylacyjnego z tuneli i stacji metra do zasilania pomp ciepła typu powietrze-woda. Urządzenia te - realizując obieg termodynamiczny - są w stanie podnieść temperaturę pobranego ciepła na wyższy poziom i przekazać je do instalacji odbiorczej.
- Wybudowanie instalacji do wykorzystania ciepła z powietrza wentylacyjnego z metra do zasilania w ciepło pobliskich budynków jest bardzo złożonym zadaniem inżynierskim, w którym wykorzystuje się innowacyjne technologie, np. pompy ciepła dużej mocy z ekologicznymi czynnikami roboczymi. Może się to przyczynić do zmniejszania emisji zanieczyszczeń, dzięki ograniczeniu zużycia energii produkowanej w sposób tradycyjny - podkreślił Ziętek.
Ekspert zaznaczył, że obecnie poszukuje się rozwiązań, które pozwolą poprawić efektywność energetyczną instalacji technicznych, w tym źródeł ciepła, a systemy do odzyskiwania ciepła mogą w tym odegrać znaczącą rolę.
Warszawa dołącza do europejskich pionierów
Na razie pomysł odzysku ciepła z metra nie jest szeroko rozpowszechniony na świecie, jednak - jak zauważył ekspert - jego potencjał został dostrzeżony. Trwają analizy oraz powstają pierwsze instalacje pilotażowe i demonstracyjne w różnych krajach, jak m.in.:
- Niemcy,
- Szkocja,
- Polska.
Instalacja wykorzystująca ciepło z metra do ogrzewania pobliskich budynków została wykonana na przykład w Londynie. Bunhill 2 Energy Centre wykorzystuje ciepło z tuneli metra i zasila w ciepło m.in. 1350 budynków mieszkalnych i kilka budynków użyteczności publicznej.
Korzyści dla miasta i pasażerów
- Metro wykorzystuje bardzo duże strumienie powietrza, które są potrzebne m.in. do zapewnienia odpowiedniej jakości powietrza dla pasażerów, ale także do odbierania zysków ciepła generowanych przez ludzi oraz pociągi i pozostałe wyposażenie stacji i tuneli - powiedział Ziętek.
Zaznaczył, że temperatura powietrza w metrze jest stosunkowo stabilna i wysoka w ciągu roku - w zimie raczej nie spada poniżej 10 st. C, a w lecie w trakcie upałów może przekraczać nawet 25 st. C. Dzięki temu powietrze z metra stanowi atrakcyjne źródło ciepła dla pomp, których wydajność i efektywność rośnie wraz ze wzrostem temperatury dolnego źródła ciepła.
Źródło: PAP