Poznań na dwóch kółkach. Letnie inspiracje z Rowerowym Poznaniem

Początek wakacji to idealny moment, by zastanowić się, jak aktywnie i ciekawie spędzić lato niekoniecznie daleko od domu. Rower to nie tylko środek codziennego transportu, ale również doskonały sposób na rekreację i poznawanie bliższych i dalszych zakątków Poznania oraz okolic. O tym, gdzie warto wybrać się na rowerową przejażdżkę i z jakimi wyzwaniami mierzą się rowerzyści w Wielkopolsce, opowiedział w programie „Hej Poznań” Karol Raniszewski, wiceprezes Stowarzyszenia Rowerowy Poznań. Artykuł Poznań na dwóch kółkach – letnie inspiracje rowerowe z Rowerowym Poznaniem pochodzi z serwisu Moto Poznań.
 Fot. Licencjodawca
Codzienny Poznań
„Rower można wykorzystać z powodzeniem nie tylko do dojazdu do pracy, ale także do tego, by zobaczyć kilka fajnych miejsc w okolicy i spędzić czas aktywnie. Problem w tym, że w Wielkopolsce tras turystycznych jest, niestety, jak na lekarstwo” – mówił Raniszewski, zwracając uwagę na deficyt infrastruktury rowerowej poza granicami miasta.

W samym Poznaniu sytuacja wygląda nieco lepiej. Dzięki rozbudowanej sieci ścieżek i zielonych korytarzy rowerzyści mają do dyspozycji kilka przyjemnych tras rekreacyjnych. Najbardziej znana z nich to Wartostrada, biegnąca wzdłuż rzeki od Mostu Lecha aż po ulicę Hetmańską. To trasa, która zyskała status niemal „eksportowego produktu” miejskiej infrastruktury.

„Wartostrada zachwyca i naprawdę daje poczucie, że Poznań idzie w dobrym kierunku” – podkreślił Raniszewski.

Wśród miejsc szczególnie polecanych przez wiceprezesa Rowerowego Poznania znalazła się również trasa zachodnim klinem zieleni, prowadząca przez Sołacz, okolice Rusałki, Strzeszyn i dalej aż do Kiekrza. Na wschodzie miasta interesującą propozycją jest z kolei odcinek przez Maltę i tereny przy poznańskim ZOO aż do jeziora Swarzędzkiego. Dla szukających kontaktu z naturą świetnym kierunkiem może być wycieczka przez Dębiec, Luboń i Puszczykowo do Wielkopolskiego Parku Narodowego, oferującego malownicze jeziora i leśne ścieżki. Natomiast osoby gotowe na dłuższą wyprawę mogą skorzystać z połączenia kolejowego do Czempinia i stamtąd ruszyć rowerem w głąb Parku Krajobrazowego im. Chłapowskiego, gdzie czekają spokojne, niemal bezsamochodowe drogi oraz zabytkowe założenia pałacowo-parkowe.

Choć lokalnie da się znaleźć ciekawe trasy, w szerszym ujęciu Wielkopolska wciąż odstaje od liderów rowerowej turystyki.

„Zachodniopomorskie czy Małopolska mają już od kilkunastu lat spójną, wysokiej jakości sieć tras rekreacyjnych. Wielkopolska dopiero przyjęła program rozwoju, ale zrobiono to nieudolnie – województwo scedowało realizację na gminy. A to oznacza chaos, brak spójności i długi czas oczekiwania na efekty” – wyjaśnił Raniszewski.

Problemem jest także brak koordynacji nie tylko planistycznej, ale i wykonawczej. Jak zaznaczył rozmówca, dziś każda gmina odpowiada za „swój” odcinek, a nie zawsze ma środki, zasoby lub chęci, by taki fragment zrealizować.

„To trochę tak, jakby jedna gmina budowała tramwaj, druga też, ale ich tory się nie połączą. Tak nie da się stworzyć sensownej sieci” – ocenił.
Fot. Licencjodawca

Jednym ze sposobów na rowerową eksplorację regionu mogą być pociągi, zwłaszcza Koleje Wielkopolskie, które oferują możliwość przewozu rowerów. To szansa, by dotrzeć do mniej zatłoczonych i bardziej atrakcyjnych przyrodniczo obszarów. Choć nie jest to rozwiązanie systemowe, w praktyce pozwala wielu mieszkańcom spędzić aktywnie weekend lub urlop w promieniu kilkudziesięciu kilometrów od Poznania.

Mimo infrastrukturalnych mankamentów Karol Raniszewski zachęca, by korzystać z roweru nie tylko jako środka codziennego transportu, ale także jako sposobu na rekreację i odpoczynek.

„To nadal jeden z najlepszych sposobów, by zrelaksować się, oderwać od codzienności i jednocześnie zobaczyć coś ciekawego. Wystarczy dobrze zaplanować trasę – a inspiracji naprawdę nie brakuje” – podsumował.
Fot. Licencjodawca

Artykuł Poznań na dwóch kółkach – letnie inspiracje rowerowe z Rowerowym Poznaniem pochodzi z serwisu Moto Poznań.

Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Ruszył sezon grzybowy. Sanepid i policja apelują
Ruszył sezon grzybowy. Sanepid i policja apelują
Za często wysyłają za kraty jeszcze przed wyrokiem. Fundacja alarmuje
Za często wysyłają za kraty jeszcze przed wyrokiem. Fundacja alarmuje
Ścieżka wzdłuż Kłodawki będzie później. Prace nad projektem wydłużone
Ścieżka wzdłuż Kłodawki będzie później. Prace nad projektem wydłużone
"Rzadko się mylę" i się pomylił. Poszło o Kąpielisko Leśne w Zabrzu
"Rzadko się mylę" i się pomylił. Poszło o Kąpielisko Leśne w Zabrzu
Wrocławska kardiologia dyktuje trendy. Prof. Piotr Ponikowski: "Jesteśmy w światowej czołówce"
Wrocławska kardiologia dyktuje trendy. Prof. Piotr Ponikowski: "Jesteśmy w światowej czołówce"
Droga wojewódzka nr 256 będzie miała inny przebieg. Mieszkańcy bydgoskiego Fordonu są niezadowoleni
Droga wojewódzka nr 256 będzie miała inny przebieg. Mieszkańcy bydgoskiego Fordonu są niezadowoleni
Uczniowie z Bydgoszczy i powiatu wśród stypendystów programu "Prymus Pomorza i Kujaw Plus"
Uczniowie z Bydgoszczy i powiatu wśród stypendystów programu "Prymus Pomorza i Kujaw Plus"
Kilkaset adresów we Wrocławiu bez prądu w tym tygodniu. Lista jest naprawdę długa, a utrudnienia mogą trwać kilka godzin
Kilkaset adresów we Wrocławiu bez prądu w tym tygodniu. Lista jest naprawdę długa, a utrudnienia mogą trwać kilka godzin
Tanio czy drogo na rynku mieszkaniowym? Tyle zapłacisz w Kujawsko-Pomorskiem
Tanio czy drogo na rynku mieszkaniowym? Tyle zapłacisz w Kujawsko-Pomorskiem
Prezydenci, burmistrzowie, wójtowie będą mogli zarabiać jeszcze więcej
Prezydenci, burmistrzowie, wójtowie będą mogli zarabiać jeszcze więcej
Trwają kontrole na granicy z Niemcami. Jak wygląda sytuacja w Zgorzelcu i innych przejściach granicznych na Dolnym Śląsku?
Trwają kontrole na granicy z Niemcami. Jak wygląda sytuacja w Zgorzelcu i innych przejściach granicznych na Dolnym Śląsku?
Biegła wojewody dwa razy wyceniała te same działki, zajęte pod budowę S-6. Za drugim razem cena była...trzy razy niższa
Biegła wojewody dwa razy wyceniała te same działki, zajęte pod budowę S-6. Za drugim razem cena była...trzy razy niższa